Zdrowie fizyczne i psychiczne a fitness

Wiele źródeł wskazuje na to, że coraz większy odsetek osób wykonuje pracę siedząca, co wiąże się z faktem, że spędzają oni średnio osiem godzin dziennie w jednej pozycji. Ta tendencja jest wzrostowa, ponieważ liczba pracowników zatrudnionych przy obsłudze komputera stale rośnie.

Praca siedząca sprzyja rozwojowi wielu wad postaw, bólom kręgosłupa, karku, a także wieloletniemu budowaniu nieprawidłowej postawy ciała. Z pozoru błahe skutki mogą na przestrzeni lat doprowadzić do schorzeń, do których wyleczenia potrzebna jest profesjonalna pomoc fizjoterapeutów, a także lekarzy np. ortopedów. Bardzo często idzie to w parze z dużymi wydatkami finansowymi i latami leczenia w gabinecie lekarskim.

Jak dbać o zdrowie wykonując pracę siedzącą?

Przede wszystkim warto rozważyć wymianę sprzętu na taki, który będzie wymuszał prawidłową pozycję ciała w ciągu dnia. Przede wszystkim będzie to fotel dostosowany parametrami do wzrostu danego człowieka, rozpiętości ramion, wysokości na której znajduje się odcinek lędźwiowy.

Zalecane parametry są nietrudne do znalezienia w internecie. Prócz tego, kluczowym aspektem jest dobranie odległości między klawiaturą, monitorem a twarzą pracownika. Od czasu do czasu warto się przeciągnąć, wstać, przenieść wzrok za okno i znaleźć daleko położony punkt, na którym można się skupić przez kilkanaście sekund. 

Sama higiena pracy to jednak nie wszystko. Równie ważną kwestią jest aktywność fizyczna praktykowana poza murami biura korporacji czy własnej firmy. Liczne badania wykazują, że nawet trzydzieści minut dziennie obniża ryzyko zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, otyłość, cukrzycę i zwyrodnienia stawów. Pytanie tylko jaką formę sportu wybrać.

Jakie formy sportu odpowiadają fitnessowi?

Okazuje się, że nie trzeba uprawiać wyspecjalizowanych i kosztownych sportów, ale zwykła aktywność typu chodzenie pieszo na zakupy, na przystanek czy spontaniczna jazda rowerem potrafią spalić nadprogramowe kalorie, pobudzić ciało i rozruszać zastane mięśnie oraz kości. Artykuły na temat Zdrowia i Fitness wskazują szereg aktywności fizycznej, którą można podjąć w wolnej chwili i są to:

  • aerobik
  • marsz
  • bieganie
  • jogging 
  • pływanie
  • joga
Zdrowie fizyczne i psychiczne a fitness

Wyżej wymienione sporty można uprawiać indywidualnie, nie wymagane jest używanie drogiego sprzętu, a dodatkowo zestawy ćwiczeń są dostępne od ręki na portalach bądź po wykupieniu pakietów na stronach dla osób chcących zacząć przygodę ze sportem.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze aktywności fizycznej?

Kluczowe jest to, aby treningi sprawiały przyjemność, a nie były formą kary lub nużącego i męczącego zajęcia, które należy systematycznie wykonywać. Trening może mieć charakter siłowy albo aerobowy, a to jaki się wybierze zależy od preferencji osoby, jej kondycji, stanu zdrowia, możliwości. Z tych powodów warto umówić się na konsultacje z trenerem personalnym albo przynajmniej z osoba mającą wykształcenie akademii medycznej. 

W ten sposób można dbać zarówno o sylwetkę, jak i o zdrowie fizyczne ,,od wewnątrz”. Trafne wydaje się powiedzenie ,,w zdrowym ciele zdrowy duch”, przekazujące naukę, że wysiłek fizyczny jest wskazany dla większości osób, bez względu na wiek czy płeć.