Zdrowy styl życia – podstawowe zasady

W codziennym zabieganym życiu nie zastanawiamy się jak nasze wybory dotyczące przyziemnych spraw, takich jak jedzenie, sen, aktywność fizyczna odbijają się na jakości życia. Wielu ludzi żyje według określonego schematu- praca, dom. Nie zdajemy sobie sprawy, jak styl życia wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Aby zapobiegnąć rozwoju chorób i cieszyć się energią, musimy zmienić swoje nawyki.

By nie zniechęcić się do zdrowego stylu życia, powinniśmy małymi korkami wdrażać zmiany. Styl życia określa się jako szereg elementów takich jak:

  • dieta
  • trening
  • używki, czyli palenie papierosów, alkohol, narkotyki
  • sposób, w jaki radzimy sobie ze stresem

Czas na zmiany w stylu życia

Zacznijmy od wypisania na kartce, jakie są nasze cele życiowe, co chcemy osiągnąć? Stephen R. Covey powiedział:

„Nie chodzi o to by nadawać priorytety temu co masz w planie, ale by planować  zgodnie z priorytetami.”

Należy nakreślić rzeczy w naszym życiu, z których nie jesteśmy zadowoleni i to sprawi, że będziemy wiedzieć, jakie są nasze priorytety. Gdy w naszym obecnym stylu życia występują używki, powinniśmy zacząć od eliminacji tych złych nawyków. Ważne jest, aby stopniowo wprowadzać nowy styl życia, by na starcie się nie zniechęcić. Weźmy zdrowie w swoje ręce, ponieważ tylko od nas zależy poprawa komfortu życia.

To, co jemy, ma za zadanie odżywiać nasze ciało. Tak jak staramy się wlewać do naszego auta dobre paliwo, tak istotne jest, by nasz organizm dostawał najlepszej jakości pożywienie. Przetworzona żywność, słodkie napoje nie zawierają żadnych wartości odżywczych, gdy notorycznie jemy w ten sposób, otwieramy sobie drogę do utarty zdrowia.

Aktywność fizyczna to kolejny krok, by zmienić styl życia. Spędzanie wolnego czasu na kanapie, nie służy naszemu zdrowiu. Brak ruchu doprowadza do zawału, nadciśnienia, otyłości i wielu innych poważnych chorób. By polubić ruch, powinniśmy próbować różnych jego form. Korzyści płynące z uprawiania sportu to m.in. lepsza kondycja, szybszy metabolizm, obniżenie ciśnienia krwi, wzmocnienie odporności, więcej na ten temat można znaleźć tutajFitness, pływanie, jazda na rowerze, to tylko kilka z wielu propozycji, by wprowadzić ruch w swój styl życia.

Zdrowy styl życia- klucz do zdrowia

By zobrazować zdrowy styl życia, możemy odnieść się do „Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”. Ten schemat pozwala nam zrozumieć co jest dla człowieka najważniejsze, by utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie. Stosowanie tych zasad pozwoli cieszyć się sprawnością fizyczną i intelektualną oraz prowadzić długie życie w zdrowiu.

Jak należy interpretować piramidę zdrowego stylu życia?

Elementy, znajdujące się na samej górze piramidy powinny jak najrzadziej pojawiać się w naszym życiu, z kolei te na samym dole muszą odgrywać istotną rolę w naszym stylu życia. Poniżej znajdują zalecenia Piramidy:

  1. Jedzmy 5 posiłków dziennie i spożywaj minimum dwa litry wody.
  2. Dieta powinna składać się głównie z warzyw i owoców.
  3. Zamiast białego pieczywa, powinniśmy spożywać pełnoziarniste produkty.
  4. Pijmy mleko bądź inne produkty mleczne.
  5. Wybierajmy chude mięso, jajka, natomiast tłuszcz zwierzęcy zastąpmy olejami roślinnymi.
  6. Unikajmy gazowanych i słodkich napojów.
  7. Pamiętajmy, że sól to biała śmierć, więc nie solimy i nie spożywamy żywności fast food.
  8. Uprawiajmy sport przynajmniej 3-4 razy w tygodniu.
  9. Dbajmy o wystarczającą ilość snu, który jest najlepszym lekarstwem.
  10. Kontrolujmy wagę.

Jak widać całościowe podejście do stylu życia, da nam gwarancję, że będziemy delektować się sprawnym ciałem. Działania prozdrowotne mają zbawienny wpływ na psychikę. Dowodzi temu słynne powiedzenie- w zdrowym ciele, zdrowy duch. Poprzez prowadzenie racjonalnego stylu życia nic nie tracimy, a zyskujemy to, co najważniejsze, czyli zdrowie.